Trippelnyhet fra Alna
Logoen er ny, en ny fabrikk er under bygging og ikke minst er det nye kunder på vei inn. Store kunder.
Du har sikkert kjent dem som Alna Margarinfabrik, men fra og med nå, er det kun Alna som gjelder. Historien strekker seg så langt tilbake som til 1938 da Rolf Chr. Ulrichsen fikk muligheten til å overta selskapet Alna Margarinfabrik. Den gangen var det produksjon av margarin og fett til industri, storkjøkken og direkte hussalg. I dag er det sønnesønnene Jørn og Jahn Christian som styrer butikken og med over 200 egenproduserte produkter i sortimentet var det på tide med noen forandringer.
– Vi har hatt lokaler i mange år på Økern i Oslo. Det har fungert fint, men nå har vi vokst oss ut av de lokalene, sier salgs- og markedsjef Trond Halvorsen. Fabrikken trenger rett og slett mer plass og nyere lokaler for å tilpasse seg kravene fra alle de store kundene våre.
For de vokser.
– I fjor omsatte vi for 106 millioner, og i år er målet 120 millioner. Men vi skal øke betraktelig de neste tre årene. Mange store kunder ønsker å samarbeide med oss og vi er flinke til å være innovative på produktsiden. Blant annet er vi veldig store på majones i horeca-markedet. Neste gang du spiser hvitløksdressing på pizza er det stor sannsynlighet for at den er fra Alna. Det er vi kjempestolte over, smiler Halvorsen.
Kortere navn
Mens kundegruppen vokser, minsker altså navnet. Fra mandag av er ordet margaringfabrikk sløyfet fra firmanavnet og på SMAK-messen avduket nevnte Halvorsen og daglig leder Lars Joramo, den nye logoen og serverte kake. Forrest i køen stod brytehelten Stig Andre Berge. Ikke fordi han er noen større «kakemons» enn noen andre, men fordi han har inngått en rykende fersk sponsoravtale med Alna.
– Han står virkelig for våre verdier. Positivitet, jovialitet, kanskje litt det å være en underdog som slår litt nedenfra, sier Halvorsen.
Det er allerede nevnt at det er nye kunder på vei inn, men foreløpig vil ikke Halvorsen eller noen av de andre, fortelle så mye mer.
Bevisst til Vestby
Den nye fabrikken kommer i alle fall godt med.
– Vi har mye å gå på ute på Vestby. Det er et bevisst valg av sted, for det er jo blitt matbransjens Silicon Valley der ute, sier Halvorsen.
Også Joramo gleder seg.
– Vi går en utrolig spennende tid i møte. Vi har valgt å gå litt utenfor boksen vil kanskje noen mene, men vi tror det er smart for oss.