Pengene er i skyen
Med systemene til VisBook kaster du ikke pengene i havet, du sender de til himmels.
I takt med at det stadig blir flere kunder som booker online og det aller meste av administrasjon i reiselivet skjer digitalt, kreves det gode løsninger. Her kommer VisBook inn.
– Ambisjonen for SMAK-messen er å vise frem produktet vi konstant utvikler, altså det siste innen booking og administrasjonssystem for norsk reiseliv, forteller salgs- og markedssjef Arne Hegstad.
Skal vokse
Selskapet hadde en pen kundevekst i 2016, men jakten på nye kunder fortsetter. Vi fikk 90 nye kunder bare i Norge i fjor og 120 totalt. Primært hoteller. Så det har vært et spennende år med mye hard jobbing, smiler Hegstad.
VisBook har eksistert siden 1995 og de har levert skybaserte løsninger siden 1998, faktisk lenge før ordet var funnet opp. Og enda lenger før behovet var der. Men tidene forandres og i dag har alle bruk for sin egen «sky». Men VisBook kan langt mer enn å tilby en digital lagringsplass.
– Vi kan levere gode publiseringsløsninger og vi leverer også hjemmesideløsninger som prater direkte med bookingsystemet. Da kan du få god, sømløs booking som sikrer salget. Det vi ser i dag er at det er utrolig mange enkeltstående hoteller som har dårlige nettløsninger, eller som bruker tredjepartsløsninger som skal ha svært høy provisjon, sukker han.
Alt i én-løsning
Til sammenligning tar VisBook 1,6 prosent. Det kan bli mye penger i løpet av et år, og når Hegstad er ute hos potensielle kundene og forteller dette, så er det gjerne en grunn til at de velger hans produkter.
– Vi leverer en komplett løsning, ikke bare booking-system, vi har CRM, vi har housekeeping, vaktmesterfunksjon, restaurant, råvarelager, lagerstyring. Du trenger ikke ett system for hvert av disse områdene. Hos oss får du alt i en pakke, sier Hegstad selvsikkert.
Synes du alt det overnevnte virker vanskelig eller skummelt? Fortvil ikke. VisBook tilbyr full opplæring både fra start og kontinuerlig påfyll til nye ansatte via sitt online opplæringssenter. Der kan man logge seg inn på nettsidene, så er man oppe og går som resepsjonist dagen etterpå.
Går for storfisker
Foreløpig er det mye frittstående hoteller og de mindre kjedene som er VisBook-kunder. Det er imidlertid noe Hegstad har tenkt å gjøre noe med fremover.
– Da Opera eller noen av de andre store kjedesystemene rullet ut sine løsninger, så var vi ikke klare. Det er vi nå! Konkurrentene har gjerne seks års binding for kunden. Men vi er i dialog med noen av de store som sitter låst til dinosaurløsningene sine. Vi har null binding. Leverer vi ikke så er det bare å kutte oss ut, noe som er en sikkerhet med at vi må levere slår Hegstad fast.