God merking kan redde liv
Det er ikke lenger bare viktig å vite hva de ulike buffetrettene er. Det er minst like viktig å vite hva de inneholder.
Merking av matvarer ligger høyt i bevisstheten til restaurant- og kafepersonale. Ikke så rart, siden mange gjester har blitt ekstremt opptatt av hva de spiser. Noen må være bevisste på grunn allergier og intoleranse, mens andre tar bevisste helsevalg.
Da er god merking et viktig hjelpemiddel. Et av de firmaene som har jobbet med dette lengst i Norge er BUYSEC og i dag leverer de komplette løsninger for printing av plastkort som benyttes for matvare- og allergimerking i frokostbuffeer, ferskvaredisker, bakerier og kantiner.
NB: Saken fortsetter under bildet.
– Informativt og delikat
– Løsningen fra vår produsent Evolis egner seg godt for allergimerking av matvarer da både skrift og bilder blir svært tydelig og det er mulig å få mye informasjon på plastkortet, uten at det blir utydelig eller rotete. Dermed blir det både informativt og delikat på samme tid, sier Ole Sveen, produktsjef hos distributøren BUYSEC.
Han fortsetter:
– Ja, og i ytterste konsekvens kan det forhindre at folk får i seg ting de ikke tåler, legger Sveen til.
I bruk hos Scandic Hotels
En av de store aktørene som kan skrive under på Sveen sine ord, er Scandic Hotels. Direktør for mat og drikke i hotellkjeden, Morten Malting, sier de tar matmerking på største alvor.
– Scandic Hotels er Norges største hotelloperatør og vi skal være i forkant når det gjelder både utvikling, bærekraft og gjesteopplevelser. Jeg ble raskt overbevist om at den nye løsningen BUYSEC presenterte oss for var en riktig løsning for oss, sier Malting.
Gjør det selv
Serveringsstedet kan på egen hånd skrive egne tekster, gjøre endringer på kort tid og printe ut kortene. Det sparer tid. Løsningen egner seg også godt til prismerking hvis det er ønskelig.
Plastkortet kommer i «bankkortstørrelse» og gir en tydelig og enhetlig merking. Samtlige av Scandics hoteller bruker nå løsningen fra BUYSEC og Malting er strålende fornøyd.
– Én ting er at merkingen møter gjeldende EU-direktiver og Scandics egne krav, men den sparer også de ansatte for mye tid. Det viktigste av alt er likevel at det på en delikat måte informerer gjestene våre om hva de ulike matvarene inneholder, sier Malting.
NB: Saken fortsetter under bildet.
– Ble umiddelbart overbevist
En annen stor aktør som ble overbevist på rekordtid, var Color Line.
– På slutten av 2014, da nye EU-regler for matmerking skulle tre i kraft, sendte BUYSEC oss noen ferdigtrykte kort og printeren fra Evolis. Jeg ble umiddelbart overbevist om at dette var riktig løsning for oss, sier Jürgen-Iver Sell, Public Health Coordinator i Color Line AS.
Noen dager senere signerte Color Line AS en kontrakt med BUYSEC til seks av sine skip og ett hotell.
Vinn-vinn
Livet i servicebransjen - enten man er på land eller på havet - er intet unntak bra andre bransjer: Tid er penger. Før fikk de ansatte i frokostrestaurantene gjerne et titalls spørsmål daglig om hva de ulike produktene inneholdt. Det tror ikke Sveen at de hotellansatte savner.
– Tilbakemeldingene er udelt positive. Etter at de begynte å ta i bruk kortene, finner gjestene informasjonen selv. Det gjør det egentlig enklere både for de ansatte og gjestene. Rett og slett vinn-vinn, avslutter Sveen.