ANNONSØRINNHOLD FOR BERG & DAHL:

Berg & Dahl – 90 år med kvalitet, innovasjon og lidenskap
I mer enn 90 år har Berg & Dahl levert produkter og kvalitetsløsninger for storkjøkken, restauranter, hoteller, kantiner og andre serveringssteder.
Som autorisert forhandler av Electrolux Professional og en rekke andre ledende merker, er selskapet en pålitelig partner for profesjonelle aktører i serveringsbransjen. Med sin lange erfaring og kompetanse leverer Berg & Dahl effektive og funksjonelle løsninger som oppfyller kravene til dagens moderne serveringssteder og møteplasser.
Fra butikk til ledende landsdekkende totalleverandør
Bedriften ble grunnlagt i 1934, og fikk etterhvert etablert eget utsalg på hjørnet av Jernbanetorget 11, der hvor øvre inngang til Oslo S nå ligger. De første årene var selskapet kjent for sine landsdekkende kataloger og egenproduksjon av utstyr. Fra sin fabrikk på Hamar produserte og leverte Berg & Dahl blant annet potetskrellere, pølsestoppere, hurtighakkere, blandemaskiner og kjøttsager – produkter som satte standarden for profesjonelle kjøkken over hele landet.
I dag må du ut av Oslo og til Asker for å finne de nye kontorene, hvor selskapet har holdt til de siste tre årene. Her møter vi Berg & Dahls nye salgsleder, Frode Helgeland Andersen. En mann med lang erfaring fra storkjøkkenbransjen. En kaffe ved kjøkkenøya og praten er i gang. På spørsmål om å ta pulsen på bransjen i dag og Berg & Dahl, kommer svarene raskt og entusiastisk;

– Berg & Dahl og mine kolleger føler jeg oppleves som et friskt pust i en ellers tradisjonell bransje av storkjøkkenleverandører. HORECA-bransjen er i stadig utvikling for å tilpasse seg nye trender, og der føler jeg vi absolutt henger godt med. En engasjert, innovativ og proff gjeng.
– En leverandør med så masse historie, hvordan har utviklingen vært?
– Vi har utviklet oss fra å være en ren storkjøkkenleverandør til en komplett totalleverandør. Dette er vår styrke – vi kombinerer kunnskap, erfaring og sterke leverandører for å prosjektere og levere hele serveringsstedet. Det er inspirerende å jobbe i en bedrift hvor profesjonalitet, nyskaping og helhetlige, bærekraftige løsninger står i fokus, samtidig som vi verdsetter en uformell og hyggelig atmosfære, sier Helgeland Andersen.

Skreddersydde løsninger for alle behov
Berg & Dahl forstår at hvert serveringssted har unike behov, følgelig er også sammensetningen av de ansatte variert og unik. Her møter du alt fra de erfarne interiørdesignere, kokkene og elektroreparatørene. som bistår med alt fra planlegging og design til levering og installasjon av komplette storkjøkken- og interiørløsninger.
– Vi har opparbeidet oss et solid nettverk av leverandører på alt fra skreddersydde sofaer, belysning, stoler og tepper - til kombiovner, kokegryter, oppvaskanlegg og kjølerom. Vi kan ta på oss alt fra idé til gjennomføring, én leverandør for alt, forteller salgslederen.

Han forteller videre om at en av årsakene til veksten i Berg & Dahl, nettopp kommer fra trenden hvor kunden ønsker færre kontaktpunkt i sine prosjekt.
– Én leverandør som gjør om et tomt lokale til en levende restaurant eller lobbybar – og underveis kan holde dialog med elektro-, vvs- og bygningsingeniørene er av stor verdi for kundene i bransjen. Der er vi nå, sier han.
Dette er vår styrke – vi kombinerer kunnskap, erfaring og sterke leverandører for å prosjektere og levere hele serveringsstedet.
Frode Helgeland Andersen, salgsleder Berg & Dahl
Bærekraft i prosjekter og «grønne» produkter
Berg & Dahl er sertifisert som Miljøfyrtårn, noe som innebærer et sterkt fokus på bærekraft i både daglig drift og prosjekter. Selskapet samarbeider tett med leverandører som deler de samme miljøverdiene, og tilstreber å benytte energieffektive løsninger og bærekraftige materialer i alle leveranser. Dette gjelder alt fra valg av maskiner og utstyr til innredningsløsninger som reduserer energiforbruk og avfall. I sum legger Berg & Dahl til rette for kundene sine, for å kunne ta bærekraftige valg i sine egne virksomheter.
– Hvordan inkluderer dere disse verdiene inn i prosjektene dere leverer?
– I de fleste prosjekter vi involverer oss i, er det strenge miljøkrav, enten det er offentlige eller private kontrakter. BREEAM sertifiseringer har blitt et krav for mange og krever av oss at vi leverer energieffektivt og miljøvennlig utstyr.
– En annet satsningsområdet for oss er ombruk, som setter nye krav, men samtidig åpner flere muligheter i vår bransje. Vi har allerede samarbeidspartnere som kan sørge for nytt liv til f.eks konferansemøbler og sofaer. Selv sørger vi for gjennomgang, reparasjon og oppussing av brukt kjøkkenutstyr der det er lønnsomt for miljøet og kunden. Dette vil også være tilgjengelig i den nye nettbutikken etterhvert, sier salgslederen.

Berg & Dahl er i dag autorisert forhandler av Electrolux Professional, en leverandør som har gått i bresjen for et mer energieffektivt og miljøvennlig storkjøkkenutstyr. Deres fokus er lavere strøm- og vannforbruk generelt, bruk av resirkulerbare materialer og bærekraftige produksjonsprosesser. Deres «grønne produkter», sertifisert med EU Ecolabel og ISO 14001, hjelper kjøkken med å redusere sitt karbonavtrykk. Smarte løsninger som vannresirkulering i Soppvaskmaskiner og energieffektive kjøleløsninger som minimerer varmetap og sikrer stabil kjøling, bidrar til både bærekraft og kostnadsbesparelser for brukeren.

– I konkurransen om kontraktene veier som sagt miljø tungt og vi setter derfor stor pris på vårt samarbeide med Electrolux Professional. Electrolux Professional omsetter krav og ønsker til utvikling og handling, og de er ledende i utvikling av bærekraftige produkter og produksjonmetoder.
Storsatsing i 2025 – Ny nettbutikk for serveringsbransjen
For å gjøre det enda enklere for kundene å finne produktene til sine serveringssteder, har Berg & Dahl nylig lansert en helt ny nettbutikk. Denne vil være skreddersydd for profesjonelle i bransjen og tilby et bredt utvalg av produkter – fra kjøkkenutstyr og maskiner og ved starten, til etterhvert å inneholde reservedeler, møbler og annet restaurantutstyr.

– Vi har nettopp lansert det vi har jobbet for skal være bransjens beste nettbutikk og webside. En produktportal både for inspirasjon til prosjekter og tanken om at kundene kan gjøre innkjøpene selv. Vi ser at alt dette gir resultater og økt kundetilstrømming – vi er optimistiske for fremtiden.
En tydelig satsning og et viktig steg i Berg & Dahls strategi om synlighet og digital tilstedeværelse, med en mer tilgjengelig produktportefølje og følgelig enda bedre service for kundene.
Ett serveringssted - Én leverandør. Og viktigheten av god service og vedlikehold
Berg & Dahl er mer enn en leverandør, i følge Helgeland Andersen;
– Målet er at vi skal være en samarbeidspartner for de som vil skape vellykkede serveringssteder. Og da mener vi ikke bare prosessen opp mot levering og åpning av prosjektet og stedet, men også tiden etter lansering. Derfor har vi brukt mange år på f.eks bygge opp en sterk service-avdeling, som sikrer kundene den beste pleien for sine investeringer.
Det bringer oss nedover mot Vestfold og Tønsberg, hvor Berg & Dahl har en egen avdeling for salg, marked og ikke minst service. Her møter vi teknisk leder, Jens Ivar Lågøen - som har over 20 års erfaring med å skru på storkjøkkenutstyr. En stilling med stort ansvar og varierte oppgaver.
– Kan man si en potet? Her påtar jeg og min servicestab alt fra daglige servicetekniske oppdrag, leder montasje/Bas for kundene våre, i tillegg til ansvar for organisering og igangkjøring av små og store prosjekter, Må nevnes at vi tilbyr kundeopplæring på maskinene også, sier Lågøen.

– Vi har hørt Frode snakke om totaliteten i prosjektene og oppfølging av kundene post ferdigstilling, og fordelene med en serviceavtale, uavhengig om prosjektet er levert av dere eller ikke. Kan du si noe mer om det?
– En serviceavtale gjennom oss sørger for optimal driftsregularitet, redusert nedetid og forlenget levetid på produktene. Avtalen sørger også for at produktene er trygge i bruk for de ansatte ved kjøkkenet. Man kommer til kunden på et forhåndsavtale tidspunkter, og får ikke det tidspresset, som det som regel er ved ett akutt servicebesøk, sier han.

– En service- og montasjeavdeling er på mange måter ansiktet utad for kundene deres, hvilket ansvar gir det dere utover å løse de tekniske utfordringene?
– Det er viktig for oss og en målsetting, at kunden skal oppleve oss som en imøtekommende og effektiv servicepartner. Vi ønsker å levere markedets beste og mest velutviklede serviceløsninger, alltid tilpasset kundenes ulike behov. Derfor samarbeider vi tett med våre kunder, samarbeidspartnere og medarbeidere for å finne, utvikle og lansere nye, innovative løsninger. Man er i gode hender med Berg & Dahl, sier teknisk leder Lågøen.
Vi ønsker å levere markedets beste og mest velutviklede serviceløsninger, alltid tilpasset kundenes ulike behov
Jens Ivar Lågøen, teknisk leder Berg & Dahl.
Oppsummert
Med lang erfaring, sterke merkevarer, innovative løsninger og fokus på service, er Berg & Dahl en pålitelig partner og har en tydelig tilstedeværelse i prosjektene sine.
Enten det er en restaurant, et hotell, en kantine eller en annen møteplass der folk samles for å spise og drikke, kan Berg & Dahl levere løsninger som oppfyller alle profesjonelle standarder. En bedrift som ønsker å være en god sparringspartner over tid, like mye som en engangs-leverandør, og tar derfor «eierskap» i dine prosjekter og planer.
Som de selv oppsummerer seg selv - «Ett serveringssted - Én leverandør.»
For mer informasjon eller en uforpliktende samtale om hvordan Berg & Dahl kan bistå deg, ta kontakt i dag på www.bergdahl.no.